Latest

Monday, April 28, 2008

Pertahan ketuanan Melayu - Utusan

KUALA LUMPUR 28 April - UMNO akan terus berperanan memperjuangkan ketuanan Melayu supaya kaum itu tidak dipandang rendah dalam negara sendiri, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Presiden UMNO berkata, orang Melayu tidak boleh hidup sebagai 'kuli', sebaliknya mereka perlu dilihat berada pada satu kedudukan yang sama dengan kaum- kaum lain.

Justeru, katanya, usaha untuk memajukan dan memperkasakan orang Melayu akan diteruskan tetapi dalam masa yang sama hak-hak kaum lain tetap terpelihara.

Ujarnya, masih terdapat orang Melayu yang perlu diperkasakan dan diperkuatkan meskipun ada dalam kalangan mereka ketika ini telah menempa beberapa kejayaan.

''Orang Melayu merupakan penduduk asal di negara ini dan tidak boleh hidup sebagai kuli. Oleh itu untuk menjadi 'tuan' kita perlu berjaya kerana kita mahu orang Melayu berperanan dalam pembangunan negara.

''Inilah yang dikatakan ketuanan Melayu dan bukannya hendak perintah orang lain atau memaksa kuasa terhadap orang lain,'' kata Abdullah kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

[More at http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0429&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka%5FHadapan&pg=mh_04.htm]

No comments: