Latest

Thursday, May 8, 2008

Melayu marah - PM. UMNO, lima ahli Parlimen, NGO buat laporan polis terhadap Karpal - Utusan

Oleh Arshad Khan

KUALA LUMPUR 8 Mei –Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengarahkan UMNO membuat laporan polis terhadap Pengerusi DAP, Karpal Singh ekoran kenyataannya yang mempersoal bidang kuasa Sultan Perak.

Laporan itu telah dibuat oleh Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini.

Presiden UMNO ketika bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia Kelima (MIHAS) di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade (MECC) di sini menegaskan, laporan polis dibuat kerana tindakan Karpal mempunyai kecenderungan menghasut dan menimbulkan kemarahan orang Melayu.

Menurut beliau kenyataan Pengerusi DAP itu dalam isu berkenaan antara lain boleh dilihat sebagai menggambarkan bahawa sultan tidak tahu tentang tugas dan bidang kuasa mereka.

Katanya, justeru kenyataan itu jelas adalah satu bentuk hasutan dan dengan adanya laporan polis maka perkara itu akan dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah untuk tindakan seterusnya.

“Setiausaha Agung UMNO diminta membuat laporan polis supaya kes ini dapat dibawa kepada Jabatan Peguam Negara dan mahkamah,” katanya.

[More at http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0509&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm]

No comments: