Latest

Sunday, May 4, 2008

Pemimpin UMNO kesal Karpal, Koo Ham cabar titah Sultan Perak - Utusan

IPOH 4 Mei - Pemimpin UMNO di Perak hari ini kesal dengan perbuatan Pengerusi DAP, Karpal Singh dan Pengerusi DAP negeri, Datuk Ngeh Koo Ham yang mencabar titah Sultan Perak dengan mengeluarkan kenyataan bahawa sultan tidak berhak melantik semula pegawai kerajaan termasuk di Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).

Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Manong, Datuk Ramly Zahary berkata, pandangan itu tidak benar kerana telah wujud konvensyen antara kerajaan negeri dan istana membabitkan pentadbiran agama Islam di Perak.

''Pihak istana berhak menentukan arah tuju peraturan agama Islam negeri berlandaskan konvensyen itu," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar berbahasa Inggeris yang memetik Karpal Singh sebagai berkata, sebarang kenyataan yang dibuat oleh Sultan Perak perlu mendapat nasihat daripada pegawai undang-undang dan sultan tidak berhak untuk memecat atau menukar mana-mana pegawai kerajaan termasuk di JAIP.

Kelmarin, Sultan Perak, Sultan Azlan menitahkan pertukaran serta-merta yang diarahkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury ditarik balik.

Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry Selasa lalu telah membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai ketua agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).

Sementara itu Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mendesak anugerah Darjah Paduka Mahkota Perak (DPMP) yang diterima oleh Koo Ham ditarik balik memandangkan sikap kurang ajar pemimpin DAP itu mencabar titah Tuanku Sultan Azlan Shah.

[More at http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0505&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm]

No comments: