Latest

Tuesday, April 8, 2008

Projek babi diteruskan -- Orang ramai, NGO bantah keputusan Kerajaan Selangor - Utusan

Oleh Zabry Mohamad dan Rozilan Salleh

SHAH ALAM 8 April – Kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas negeri Selangor tetap meneruskan projek ternakan babi moden di negeri itu walaupun mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, barisan Exco negeri yang bermesyuarat Rabu lalu merasakan amat wajar untuk meneruskan projek berkenaan memandangkan kawasan tersebut telah menjadi tapak utama ladang babi di negeri itu.

Beliau mendakwa projek bernilai RM100 juta yang akan dilaksanakan di Sepang itu sebenarnya telah diluluskan pada 30 Januari lalu oleh kerajaan negeri sebelum ini.

Kenyataan Abdul Khalid itu bercanggah dengan pengumuman Ahli Exco Selangor, Teresa Kok kelmarin bahawa kerajaan campuran negeri baru meluluskan projek membangunkan ladang babi bernilai RM100 juta di Sepang.

Berikutan kenyataan itu, orang ramai serta beberapa persatuan pengguna membantah dan menyifatkan keputusan kerajaan negeri sebagai tidak menghormati sensitiviti rakyat.

Abdul Khalid seterusnya berkata: ‘‘Kerajaan negeri berharap pihak yang begitu prihatin mengenai kelulusan projek ternakan babi di Selangor memeriksa fakta mereka terlebih dahulu.

[More at http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0409&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka%5FHadapan&pg=mh_01.htm]

No comments: