Latest

Tuesday, April 22, 2008

Rusia sedia bantu bina pusat pelancaran roket - Utusan

KUALA LUMPUR 22 April - Agensi pengeksport peralatan pertahanan Rusia, Rosoboronexport bersedia membantu Malaysia mewujudkan pusat pelancaran roket ke angkasa lepas dan melaksanakan misi menghantar angkasawan kedua negara.

Timbalan Pengarah Perkhidmatan Persekutuan Tentera-Teknikal Rusia, Mikhail Petukhov berkata, kedua-dua misi itu boleh dibuat melalui program timbal balas jika pihaknya memperoleh kontrak penjualan peralatan pertahanan dengan Malaysia pada masa hadapan.

''Ini boleh dibuat jika Rosoboronexport dan Rusia secara amnya, memperolehi kontrak penjualan persenjataan dengan Malaysia.

''Ia bakal menjadi kenyataan sekiranya terdapat pula tanggungjawab pihak kami untuk melaksanakan program timbal balas seperti pembelian pesawat Sukhoi dengan penghantaran angkasawan pertama Malaysia dahulu," katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar sempena Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2008 di sini hari ini.

Hadir sama Duta Rusia ke Malaysia, Alexander Karchava, Ketua Pengarah Rosoboronexport, Anatoly Isaikin dan Pengarah Projek Khas Rosoboronexport, Nikolai Dimiduk.

[More at http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0423&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_09.htm]

No comments: